Sådan Render en kugle med Glusphere

Open Graphics Library, eller OpenGL, er en computer grafik application programming interface (API), der anvendes til at gøre to-dimensionel og tre-dimensionelle computer grafiske billeder. Det kan implementeres på mange forskellige computerplatforme og programmeringssprog. OpenGL bruges til videospil udvikling og videnskabelig visualisering. OpenGL tilbyder ikke en direkte metode til sfære rendering, men det tilbyder "Glusphere" funktion, som trækker en sfære given radius centreret omkring nulpunktet. Hvis du vil oprette en kugle, vil du kode en række linjer, beregne synd og cosinus værdier, der er nødvendige for at skabe den sfære, og derefter gennemføre glusphere i koden.

Vejledning

1

Start OpenGL Viewport vinduet.

2

Indtast følgende kode til at give sinus og cosinus funktioner til at beregne cirkel:

omfatter <math.h> 3

Indtast følgende kode til at gøre en kugle med glusphere:

ugyldiggøre renderSphere (float x, float y, flyde z, float radius, int underafdelinger, GLUquadricObj * Quadric)

{

glPushMatrix ();

glTranslatef (x, y, z);

gluSphere (Quadric, radius, underopdelinger underafdelinger);

glPopMatrix ();

}

void renderSphere_convenient (float x, float y, flyde z, float radius, int underafdelinger)

{

// Samme Quadric kan genbruges til at tegne mange kugler

GLUquadricObj * Quadric = gluNewQuadric ();

gluQuadricNormals (Quadric, GLU_SMOOTH);

renderSphere (x, y, z, radius, underopdelinger Quadric);

gluDeleteQuadric (Quadric);

}

Relaterede artikler