Sådan bruges SpriteFont i XNA

Sådan bruges SpriteFont i XNA


Den grundlæggende spil rammer XNA udviklet af Microsoft bruges til at gøre spil på alle deres nuværende platforme, såsom Windows og Xbox. XNA er designet til at arbejde med programmeringssproget C # i Visual Studio. Brugerne kan bruge gratis udtrykkelige eller betalte professionelle versioner af XNA. Begge versioner understøtter alle kode og programmering, herunder spritefonts. En spritefont er rammen måde at håndtere tekst trukket på skærmen eller et billede.

Vejledning

1

Open C # Express ved at klikke på "File" og "Nyt projekt". Vælg den version af XNA at bruge som XNA 4.0 og vælg "Windows Game" i form. Navngiv projektet og vælge projektet bibliotek og klik på "Opret". Dette vil skabe et spil skabelon med alle bibliotekerne og grundstruktur pre-made.

2

Skab dine variabler. Sæt koden i "Game1" klasse nær toppen af ​​input skærmen. Dette vil tillade dig at finde dem lettere og lad alle funktioner adgang til dem.

SpriteFont MessageFont;

String message = "Hello!"; 3

Læg skrifttype, men først skal du føje den til dit projekt. Se efter "Projekt Directory Listing" på kanten af ​​vinduet. Højreklik på "Content Directory" og vælg "Tilføj element." Et nyt vindue vil poppe op. Vælg "Sprite Font". Standard er "SpriteFont1.spritefont." Vælg "OK". Dette vil bringe et XML-dokument op. Du bør se mærkerne "<fontname> Kootaney </ fontname>" i XML. Den midterste er systemets skrifttype der skal anvendes. Du kan ændre det til "Arial", for eksempel, ved at erstatte "Kootaney" med "Arial".

4

Gå tilbage til "Game1.cs" fanen og rul ned til "LoadContent ()" funktion. Du bliver nødt til at tilføje følgende kode til at indlæse spritefont:

"MessageFont = Content.Load&lt;SpriteFont>("Content/SpriteFont1");" 5

Rul ned til funktionen "Tegn ()" og i mellem de to linjer kode allerede er der, skal du tilføje følgende kode:

spriteBatch.Begin();

spriteBatch.DrawString(MessageFont, message, new Vector2(20, 20), Color.Gold);

spriteBatch.End(); 6

Tryk "F6" at bygge projektet. Tryk på "F5" for at teste din fil. Et vindue vil poppe op visning af ordet "Hello!" Du kan ændre denne meddelelse ved at erstatte "Hello!" i variable kode øverst på skærmen med uanset ønskede tekst.

Relaterede artikler